onsdag 4 december 2013

Reflektion och vintersol

Dagen har varit fantastiskt fin. Solen strålade på förmiddagen och efter att ha lämnat dottern på dagis hann jag med en lång promenad med grannen och så klart dom där burpees som bara skall göras i den månadsutmaning jag är med i. Mitt i det vackra och sköna kan jag dock inte låta bli att reflektera över det seminarium jag var på igår där ämnen med följande teman togs upp: "Varför flickors dåliga självkänsla är en fråga för hela samhället" och "Kan sexuella trakasserier i skolmiljön öka risken för framtida våld i nära relationer?" Mycket bra föredrag och även en liten diskussion där framför allt folk från skolan var med men även från landstinget, kommunpolitiker, kvinnojouren, m.m.

Under eftermiddagen hamnade jag i flera intressanta diskussioner med människor i den grupp jag satt med. En mixad grupp av kriminologer, anställda på folkhälsoinstitutet och så klart kvinnojouren. Jag lyckades också identifiera en man jag varit i kontakt med  vad rör en annan idé.

Det jag älskar med sådana här dagar är att man får möjlighet att diskutera, lyssna, lära nytt. Tyvärr ges det inte så mycket av det i mitt yrke med alla indragningar. I mitt förra jobb inom försvarsmakten hamnade vi ofta på olika hälsokonvent, seminarium och dyl vilket var fantastiskt utvecklande och inspirerande. Jag kan verkligen känna saknad efter detta i mitt nuvarande jobb. Men får istället ta till mig av det under lediga dagar.

Min fullständiga reflektion kräver mer utrymme än vad jag orka förmedla denna kväll efter en eftermiddag och kväll på jobbet. Så jag säger god natt och önskar er alla en fin torsdag.

Jag har mina burpees att se fram emot och sedan en massa annat skoj. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar