tisdag 5 november 2013

Spinningglädje -riktig sann glädje

Spinning eller cykel som det heter på de flesta ställen nu för tiden är enligt mig en av många bra gruppträningspass. Svett, glädje, pulserande musik och så klart lite "bita i" för att få resultat. Själv prenumererar jag på cykelmusik men lägger upp mina pass själv. Just nu upplever jag själv att passet är en härlig mix av allt. intervaller, pulspyramid och tabata på 45 min inklusive uppvärmning, nedvarvning och stretch. Stressigt? Nej det behöver det inte vara. Jobbbigt? Ja, absolut och självklart ger det resultat.

Passet startar med en uppvärming på 5 min. Därefter två låtar där vi låter pulsen gå upp succesivt samtidigt som vi bygger på motstånd och tempo. Intervall-blocket är uppbyggt på knappa 7 min där vi skiftar mellan 30 sek intervaller och 50 sek intervaller. Allt uppbyggt på tre nivåer, 1-2-3 där vi framför allt riktar in oss på nivå 2 och 3. Intervallerna ser ut som följer enligt nivåerna: 2-3-2-3-1-2-3-3-2-1. Fyra tunga intervaller inbakade i högt tempo och med fortsatt relativt hög puls. Därefter en låt för återhämtning där den som vill ramlar ner till nivå 1 en stund medan andra kanske har krut för att ligga kvar på nivå 2. Tre-fyra minuter där vi bakar in successiv pulsstegring igen innan vi ger oss på pulstrappan. Generell puls 80%-85%-90% (det är ju väldigt individuellt och vi går mest på känslan i kroppen). Den högsta pulsnivån är självklart den kortaste. Totalt pyradmidjobb ca 5.50 min. Avslutar med tre-fyra min tabataintervaller där tempot är det samma hela tiden oavsett jobb eller vila men där vi lägger på motstånd. Vanlig tabatatid: jobb 20 sek vila 10 sek.

Nedvarvning och stretch efter detta och man är helt klart nöjd! :-) Kul med all positiv respons på detta passet efter förra gången jag körde. Det ger en otrolig boost inför framtiden och massor med motivation att jobba framåt. Idag tar jag med mig min nya cykelskiva ner i cykelsalen i eftermiddag för att jobba in ett nytt pass. En timmes svettigt trampande. Love a lot! :-)

Imorgon hoppas jag att gipset åker av. Framför mig har jag också lite nytt jag tänkt prova på den här veckan. HIIT challange och rpm. Återkommer om rapport från dessa pass. Tror dock att mitt gips kan hämma mig något under HIIT-passet men får väl improvisera. :-)



Skaffa er en fin dag!
Kram J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar