fredag 8 november 2013

Nya erfarenheter och en släng av träningsvärk

Den här veckan har varit speciell på många sätt. Den har varit full av saker som gett mig nya erfarenheter och än klarare blick för hur vårt samhälle faktiskt ser ut.  Hade förmånen att få lyssna på en mycket stark, välutbildad och inspirerande kvinna med en fantastisk karriär bakom sig, under en föreläsning i Krokom i onsdags och än en gång fascineras jag över att vi i dagens samhälle stoltserar med att vi lever i ett jämnställt samhälle. Fina, kloka, lagom, stora, duktiga Sverige, eller......Visst, jag och min sambo kanske delar på hushållsarbetet, har en idé om att den som går hemma med barnen får ta hand om hemmet i större utsträckning, delar på föräldraledigheten och ser till att vi båda skall få utvecklas, m.m. m.m. men.....det handlar ju om så mycket mer. Så mycket större frågor. Större än att alla pojkarna på dagis är superman och tjejerna prinsessor, men det kanske är där det börjar? Jag vet inte, jag orkar inte ens fundera på några svar till dessa frågor idag utan konstaterar att den här veckan har gett mig en hel del nya erfarenheter som kommer få smälta in under helgen.

Veckan har också innehållit en tacksamhet att jag har så fina människor runt mig i mitt nätverk som vill hjälpa sina medmänniskor. Som vågar se till situationen utan att misstänka, ha förutfattade meningar och dra sig tillbaka när en annan människa behöver hjälp. Lämnade över en stor kartong med allt möjligt inklusive födelsedagspresenter och jag vet i alla fall ett litet barn som kommer lysa en speciell dag i slutet av november för att vi har hjälpt till. Julklapparna och checkarna är på gång och även där finns en varm känsla av glädje i mitt bröst. Vi är inte bara kalla egoister. Det finns en känsla för medmänsklighet i vårt samhälle. Den känslan tar jag med mig in i en fin ledig helg med min familj. Tack mina fina vänner!

Det psykiska och intellektuella har fått sitt. Känslorna har åkt berg-och-dalbana mellan sött och surt, varmt och kallt. Mitt i detta har jag även lyckats få till en fysisk utmaning. Två härliga cykelpass och ett grymt HIIT-Challenge som gav både mersmak och träningsvärk. Träningen är verkligen min tillflykt när huvudet går på högvarv och man funderar, klurar, spekulerar och diskuterar. Inte alls alltid i negativ bemärkelse. Tankarna kan vara positiva även om svaren inte alltid finns där. Att då bara släppa allt och få svettas det förnyar, förbättrar, gör mig till en bättre människa. Min oas till intellektuell återhämtning. Som om rörelsen lägger tankarna till rätta.

Fredagen får bli en dag att på något sätt dra ihop säcken för den här veckan. Med hög musik i öronen skall jag stöka här hemma lite, ge mig på lunchutmaningen RPM som jag aldrig provat och därefter förbereda lite smått och gott innan jag hämtar mina barn och kryper in i vårt lilla bo av präktigt fredagsmys. Ett ställe att samla familjen och landa innan helgen drar igång.

Skaffa dig en fin dag!
Kram J
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar