tisdag 22 oktober 2013

Handen, foten och träningen

I nio veckor har jag gått med min onda tumme. Ont har jag haft men det blev ändå bättre när jag fick ortosen och jag trodde då att det skulle bli bra. Nu går jag med gips och skall ha det ytterligare strax över två veckor. Smärtan begränsade mig i min träning. Nu begränsar gipset mig i min träning.

Högerfoten har smärtat från och till under lång tid. Men jag har tänkt att det går över. Som man gör. Tills det slog mig att det, självklart, är mitt relativt nya löpsteg i kombination med supination (jag belastar på utsidan foten när jag går eller står) och mjuka löparskor utan större stötdämpning då jag som mång andra anammat de nya löparrönen (är väl inte så nay längre) att springa upp på foten och i så kallade barfotaskor. Även om jag inte gått hela vägen utan köpt en lite snällare sko än de skor som verkligen kallas barfotasko. Så blir jag lite irriterad på mig själv att jag inte varit mer kritisk. Att jag bara köpt vad de som säger sig kunna det här säger. Naturlig löpning. Vi är gjorda för det här. Jag som alltid annars ser på saker med kritiska ögon bara för att jag vägrar "bli köpt", bara för att någon skriver, övertygar eller anser sig veta. Jag med min kunskap om både anatomi, fysiologi och träningslära borde förstått att belastningen bli väldigt koncentrerad då jag belastar i första hand utsidan av foten (alla belastar ju olika, alla fötter ser ju olika ut) och dessutom gör det i en mjuk sko som inte hjälper till att stärka upp. Som upplagt för en överbelastning och inflammation. Var i förra veckan till en ortopedtekniker som hjälpte mig titta på mina fötter och se ut skor som passar just mig utifrån mina fötter. Sedan en mängd råd på hur jag skall bete mig för att bli bra och sedan undvika att få tillbaka samma problem. Nu har vi en plan. Det känns bra. Fram tills det känns helt bra går jag mycket i mina Nike Dynamic. Ett par löparskor i GoreTex gjort mer för vinterlöpning och som är stabila i vridningen. Sedan blir det till att variera löpsteget och åka mycket skidor i vinter så skall jag vara på banan. En onödig skada, men jag har bara mig själv att skylla som köpte något rakt av utan att analysera först. Jag skulle ha gått till ortopedteknikern från början och fått scannat av fötterna. Lätt att vara efterklok.

Så handen begränsar mig och foten begränsar mig. Därför har träningen varit lite si och så med under oktober. Träningsmässigt en riktig skrotmånad. Ur andra perspektiv en riktigt fin månad. Svårt att motivera sig när det gör ont här och där. Men så kom en sjukskrivning, som jag egentligen inte behöver, men som jag är beordrad att ta då vi inte får jobba med gips ur hygiensynpunkt. Frisk för övrigt om än lite "stukad" så nu har jag chansen att komma igen om dock med lite annat fokus. Powerwalks, styrketräning framför allt coreträning och cykel (spinning) är vad som står på programmet kommande veckor.

Så med måndag som start blev det 50 min pw på morgonen innan frukost och sedan 45 min cykel (spinning) under lunch. Ett riktigt bra och jobbigt pass som gav precis vad jag ville ha. Idag blir det pw och core och imorgon instruerar jag själv en cykelklass på Storsjöbadet kl. 18.00. Fin start på fina träningsveckor.

Med god frukost i magen tar jag nu sikte på en fulltecknad dag. Idag blir en bra tisdag!
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar