tisdag 30 juli 2013

Ribban är lagd!

Sa jag nytt träningsår med nytt fokus så menade jag verkligen nytt träningsår med nytt fokus.

Kvällens backpass
Ikväll var det planerat ett kvällspass. Klockan hann bli efter 21 innan jag kom iväg och regnet smattrade utanför fönstret. Hade tänkt mig 10 km i lagom tempo efter söndagens fartlek i tröskeltempo. Väl ute ändrade jag mig och kvällens pass resulterade i totalt 11,6 km löpning med fokus på backträning. Det var verkligen dags att utmana. Testa något nytt. Våga lite längre sträcka.

Värmde upp 3,4 km först och drog sedan iväg på 10 st backintervaller. Upp och ner för den här långa sega backen. Inte direkt slalombackebrant men som sagt, seg. Totalt ca 7 km avverkade jag i den här backen under kvällens intervaller. Upp och ner, upp och ner. Inspirerande? Nej, inte ett dugg. Motiverande? Nope! Men det är själva grejen. Att nöta backe. Att sätta upp målet 10 intervaller och sedan genomföra. När nr 10 är genomförd då kommer inspirationen och motivationen. Glädjen över att ha nått ett kortsiktigt mål.

 Intervallerna genomfördes i ungefär samma tempo rakt igenom, 5:40 tempo. Inte snabbt, men resultatgivande. Lungor och hjärta ville idag mer än vad musklerna i benen klarade av att prestera, men med lite övning skall tempot säkert kunna ökas något utan att mjölksyran tar överhand strax innan toppen.

Idag signalerade kroppen att den hade kunnat springa hur länge som helst. Det är verkligen en känsla jag vill åt. Det ger verkligen bekräftelse att jag är på rätt väg. 10 backintervaller, 11,6 km och kroppen vill ändå fortsätta. Den känslan gillar jag. Den kokar energi, uthållighet och styrka.

Imorgon blir det en serie TRX i garaget när lillprinsessan sover. Då skall överkroppen få bekänna färg. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar