tisdag 11 juni 2013

Folkhälsa, samhörighet och glädje i 4.48 tempo

Ja ni, jag vet att det förekommer en diskussion om att avskaffa tjejlopp men......jag kan inte skriva under på det. Jag bara älskar det här. Samhörigheten, avsaknad av hets, glädjen, friskheten, ja hela konceptet luktar lycka, samhörighet och folkhälsa. Snälla låt våra tjejlopp vara kvar! Låt oss som vill få ha denna oas av glädje och kvinnoförening där vi för en gångs skull inte måste hävda oss gentemot männen. Nej, jag skriver det inte i syfte att starta diskussion, jag skriver det i syfte att få tala om hur förbannat j-vla skitkul det här är!

Över 4000 tjejer, damer, kvinnor, flickor hade samlats nedanför Jamtli igår kväll. Korta, långa, smala, tjocka, röda, bruna, svarta och vita. Dom  med stora fötter och dom med små. Ja, alla fanns där. Glädjen många hade efter att ha orkat jogga/springa 5 km sätter lite perspektiv till mitt eget förhållningssätt till prestation. Jag var irriterad för att jag missade att komma bland de 100 bästa med 2 sek. Förbannat! ;-) Grattis till alla er 4000 kvinnor som var ute och tog hand om er själva och er hälsa igår. Det är ni mer än väl värda!

Det var en fin och flack bana och mina ben kändes som om dom hade kunnat springa hela kvällen. Målet var 5 fina km. Ingen hets, inget ta i tills du kräks (som brukar kunna vara jag) utan en skön träningstur i lite högre tempo än vanligt och ja, så blev det. På 24.07 sprang jag de metrar som någon mätt upp skulle vara 5 km och det ger en medeltid på ca 4.48 min/km. Älskar att det står en fyra först. Det är lite av ett mål. Att kunna springa i ett tempo som innefattar en fyra som första siffra. :-) Förutom de avslutande 100 m som genomfördes på ojämnt underlag i lite högre gräs där benen surade kände jag att jag hade kunnat hålla detta tempo ett par km till. Oklart om jag skulle kunna rulla på i detta tempo på milen men i alla fall 7 km och det ger mig ett väldigt fint utgångsläge inför lite mer regelbunden löpträning.

Under 1 år och 9 månader tid är löppassen lätträknade. Ca 20 st och då genomfördes fem av dom på Fuerteventura nu i Maj och ett intervallpass med 4 st 1 km intervaller i 4.30 tempo nu för två veckor sedan. Så, det är inte helt omöjligt att nita 10 km under 50 min. om jag börjar springa lite mer fokuserat och som sagt varje vecka. Så.....nu måste jag ta mig i kragen och kuta lite. För det är ju så härligt, lättillgängligt och grym träning.

Mina Nike Free kommer få jobba lite mer framöver och siktet är tre pass per vecka. Ett distans, ett tempo och ett intervall i olika konstellationer.

Men framför allt är jag så fantastiskt glad att mitt intresse för idrott tar mig med på sådana här otroligt roliga arrangemang. Ännu en gång; Tack livet och tack tjejer och mina kollegor som ger mig så mycket glädje och samhörighet. Viktiga byggstenar i livet.

Stor Kram till er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar