lördag 8 juni 2013

Att undvika att underskatta och gråta över kungligheter

Nej, det kom inte en tår. Det grep inte tag i mig, fick mig inte att känna wow eller ens något alls. Mina känslor fanns inte för det som hände på tv idag, men självklart var dom fantastiskt vackra och jag önskar dom all lycka. Istället grep en annan kunglighet tag i mig, fick det att bränna i hela kroppen. Fick tårarna att rinna ikväll när jag såg bilden på henne. En liten, stark och fantastiskt vacker liten prinsessa som kämpar så hårt mot en fiende som hon bara ska besegra. Där ligger mina tårar, där ligger mitt hjärta. Det är så nära, så lätt att identifiera sig med. Alla kan vi drabbas. Jag låter tankarna fara igenom, låter fantasin ta tag i mina funderingar men sen måste jag släppa dom för att inte slungas ner i ett mörker och en rädsla som är svår att förklara. Alla har vi våra rädslor, det gäller bara att bemästra dom. Att inte låta dom ta överhand. Att inte låta dem ta över vår vardag och vårt liv. Att låta dom vara just tankar som kommer för en stund för att sedan lägga sig att vila en stund. När rädslan tar tag i mig finns ett knep för att få den att försvinna. Känna sig levande. Använda kroppen. Att låta pulsen gå upp, låta lungorna andas tungt och musklerna arbeta.

Idag lät jag kroppen vara levande till hög musik, en massa steg och hopp på en stepbräda. Underskatta aldrig ett bodystep-pass! Varenda muskel svider, pulsen är hög och man kan inte annat än älska det. I rörelsen finns ingen rädsla. Det finns bara liv och glädje, lycka och frihet. Det finns mjölksyra och inte en "sportmössa" att till slut hoppa mer en ett par cm ovan brädan. Spänstträning, konditionsträning, balans och styrka. Min kropp kommer vara mör  imorgon, men det är välkommet. Det är som det skall vara. Den svarar på träning, på rörelse, på rörelseglädje och är helt klart i allra högsta grad levande.

Kom ihåg att få vara frisk är en av de största gåvor du kan få och det är ingen självklarhet. Vi vuxna har mycket att lära av våra barn. För oavsett om dom är friska eller sjuka så har dom drömmar, dom tror på framtiden, dom är så levande och lever här och nu. Ingenting är omöjligt och världen ligger för deras fötter. Dom är fantastiska och värda allt det där och det är du också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar