lördag 2 februari 2013

Ett livsuppehållande filter

Jag har ett tungt jobb. Det kan vara tungt fysiskt men det är framför allt tungt mentalt och i perioder stressigt. Väldigt stressigt! Många människor som är mycket sjuka. Människor som behöver min och mina kollegors energi och kompetens för att bli friska eller i alla fall må så bra som möjligt under sin sjukdomsperiod. Men ger man mycket energi måste man också tanka in ny någonstans. Alla har vi olika sätt att göra det. Huvudsaken är att vi gör det, annars orkar vi inte. Då tar bränslet slut förr eller senare. Att värna om sin egen hälsa när vi gör det vi gör är så viktigt.

Mitt livsuppehållande filter,  mitt sätt att hålla energin och kraften uppe är träningen. Var ofantligt trött efter dagens arbetspass. Slut i huvudet efter att nu i början vara lite av en Rookie, men med samma ansvar som tidigare så kan man inte bli annat. Hade mest lust att lägga mig på soffan och sova tills imorgon när klockan ringer för ytterligare ett arbetspass men var även sugen på att ta chansen när ingen väntade på mig här hemma att åka lite skidor. Ingen tejp på och felvallade skidor. Antingen ger man upp och lägger sig på soffan eller så tar man ett djupt andetag, "fulvallar" skidorna med swix blå och håller tummarna att man skall få lite fäste och någorlunda glid.

Så väl där i spåret med pannlampan på huvudet släppte allt. Kroppen startade jobba, musklerna vaknade till liv och allteftersom kilometer efter kilometer avverkades filtrerades det tunga bort och ny energi tankades in. Energi att använda till det jag vill göra på min fritid, min lediga lördagkväll. Fint glid, bra fäste och en kropp som svarade på träningen gjorde att de 10,06 km jag körde idag avverkades på 52 min 35 sek (5:14/km) och efteråt var jag fylld med energi igen. Redo för nya utmaningar och ganska förvånad att det går så fort som det gör på skidorna nu. Undra vilken fart jag kan komma upp i om jag får upp styrkan och konditionen i kroppen som jag hade innan graviditet.

Imorgon är ännu en jobbdag och efteråt tar jag mina skidor till ÖSK för ytterligare några kilometer. Kilometrar att filtrera, sortera och sedan ta med det som skall tas med hem, till min familj. Ett energifyllt jag fylld med glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar