onsdag 2 januari 2013

Att lämna bakom sig sorgen och släppa in glädjen

Mot ett friskt, spännande och
glädjefyllt 2013.
Så är det nytt år. 2013. Bakom oss lämnar vi ett år där renaste lycka och djupaste sorg har fått en helt annan mening i våra liv. Ett år då vår helt ljuvliga och djupt älskade lillprinsessa föddes en riktig sommarkväll, på självaste midsommardagen och i och med det har vi nu två fina, vackra tjejer. Men det var också ett år då min sambo förlorade sin pappa på ett sätt som vi aldrig kunde föreställt oss. Frågorna kommer vi aldrig få svar på och sorgen kommer alltid finnas där. Även om den med tiden kommer bli lättare att bära.

2012 blev också året då vi mer än någonsin blev medvetna om vår dödlighet. Där framtiden inte kändes lika självklar längre och där min hälsa kändes som att spela rysk roulette. Ur den laddade pistolen kom en frisk kula och efter två operationer och både en cysta stor som ett ägg och två halsmandlar fattigare fick jag besked om att jag inte har cancer. Månaderna från denna resa har dock lämnat efter sig en besk eftersmak som dock blir sötare och sötare allt eftersom tiden går. Vad som verkligen betyder något i livet har fått en helt annan innebörd. Förut kunde jag rada upp flera saker som jag trodde mig inte kunna leva utan, men nu har jag bara två saker. Min familj och då framför allt mina barn och mina vänner.

Men ur sorg och livskriser reser man sig starkare, det måste man tro och det är min livsfilosofi och även om mina triceps än så länge inte är i toppform så är mitt psyke och min tro på mig själv och mina val där dom skall vara. Resorna vi gjort detta år har fått mig att inse att jag är på rätt väg. Min lugnare resa genom livet, som jag slog in på redan i början av 2012 känns så rätt. Jag hinner smaka, uppleva och känna av på ett helt annat sätt än tidigare och uppleva i massor. Livet är fortfarande aktivt men kalendern tommare. Mer utrymme att fylla med spontanitet även om livet som tvåbarnsmamma gör att dagarna fylls upp helt utan större ansträngning. Härligt. Precis som det skall vara. Är så tacksam över att jag får vara mamma till dessa fina flickor. Mina underbara busar!

Är fullt övertygad om att 2013 kommer bli ett bra år. Fyllt med det vi vill fylla det med. I år lämnar vi sorgen och rädslan bakom oss och fokuserar på glädje och lycka. Vi har en masssa kul att se fram emot. Inte minst aktivitets och träningsmäsigt och inspirerad till tänderna är jag. Men det får bli nästa inlägg.

GOTT NYTT och FRISKT år på er mina vänner!

2 kommentarer: