onsdag 12 december 2012

Skall man inte skaka på rumpan?

Det var min sambos fundering efter mitt och dotterns Zumba-pass på Gran Canaria för ett par veckor sedan. Äh....jo, det är väl meningen det men.....jag får bara inte till det. Zumba blandar latinsk och internationell musik med rolig koreografi som skall ge resultat i form av ökad kondition och minskad vikt. Ja, det görs mycket reklam för att Zumban just ger möjlighet till viktnedgång. Och, det gör den säkert i kombination med god kosthållning och om man anstränger sig såpass mycket att man gör av med en massa extra energi under passet. Eller passen. Du lär behöva köra ett par pass i veckan för resultat om du inte genomför någon annan typ av träning. Tillbaka till saken.....

Zumba. Latinska rytmer. Tuttar hit och rumpa dit. Superkul, tycker nog de flesta. Så även jag. I ungefär 40 min. Sedan är jag nöjd. Samma sak förra gången jag provade Zumba. Jag blir nöjd. Trött, fast inte fysiskt. Zumba ser så himla roligt ut, men....det är inte min grej. Jag förstår varför man fastnar för det, om man kan få igång höfter och lår att svänga till musiken. Det får dock inte jag. Hela paketet svänger liksom på en och samma gång. Det går inte att separera hur mycket jag än vill och för mig ger det ingenting förutom träningsvärk i skrattmusklerna, vilket inte är att förringa, men träningseffekt.....nej! Men ni som ägnar er åt denna motionsform, fortsätt!!! Om man fastnat för den är den hälsosam för både kropp och själ. Inte minst hade jag mycket roligt med min stora dotter under den stund vi var med på detta pass. Det är lycka och glädje och hälsa bara det. Inte minst hade vi på vårt pass på Gran Canaria en helt fantastisk tjej från Danmark. Hon utstrålade glädje och var otroligt duktig.

Så finns det något annat, som jag provade på i fredags kväll. Kallas Sh´bam. Ett Les Millskoncept. Ännu ett danspass, ännu ett pass som innebär svänga på höfter och släppa loss. Vi fick endast prova på ett halvt pass men detta var något som påminde mer om hederlig gammal aerobics fast koreografin var per låt och ny från när jag gick på och instruerade aerobics. Lättare än Zumba och för mig lättare att få upp puls. Med lite övning skulle jag nog snart hänga på lite bättre och få träningseffekt av det. Riktigt roligt! Inte lika skakigt, ingen magdans (vad jag vet). Skulle viljat prova ett helt pass för att få helhetsbilden och för att få känna om detta är ett pass som jag skulle kunna tänka mig att lägga som min träningstid på. Instruktören från Golds i Åre (tror jag) har jag aldrig träffat förut men en jätteduktig tjej och det syntes att hon kan dansa. ;-) Inspirerande på något sätt. Kändes som att jag verkligen skulle vilja lära mig mer.

Men ikväll. Ikväll är det något igenkännbart, enkelt men jobbigt, som står på schemat. Cykel 55. Mitt pass jag kört två gånger innan. Vill inte ändra något nu, vill köra detta ett tag. Verkligen få känna på det. Pulsträning, två set med tre långa intervaller (4-6 min/intervall) i varje där vi jobbar pulsbaserat på olika pulsnivåer. All in ikväll alltså. Jag har laddat med julgröt och nougat så jag har massor med energi. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar