tisdag 11 december 2012

Begär

Sedan lilla prinsessan föddes har jag ett nytt begär. Med betoning på ett. Fråga mig inte vart det kommer ifrån men kanske är det en av mina vänners ständiga uppdatering på facebook om en god nybryggd kaffe latte som fått mina hormoner att gå i spinn. ;-) Över just kaffe latte. Efter middagen. Varje dag ser jag fram emot den där stunden. Tio minuter med min kaffe latte i soffan. En lugn och skön stund. Kunde (!) varit lugnt och skönt om det inte vore att jag är småbarnsmamma. Men jag kämpar på. En vacker dag kommer jag sitta där och tycka att det är alldeles för tyst. Men idag var ingen sådan dag. Idag var en dag då jag lät halva kalla kaffemuggen rinna ut i slasken efter att under en timmes tid försökt få i mig den. Men jag ger inte upp. En vacker dag.....

Idag var annars en vacker dag. Vyerna ute är som tagna ur en vintersaga från Astrid Lindgren. Det är alldeles för kallt. Men vackert decemberväder. Stora prinsessan skulle vara på dagis redan 8.15 för att kunna åka med på julspelet på Rödön. Detta gav möjlighet till att stoppa ner en trött lillasyster i sin vagn och ta en frisk och mycker vacker morgonpromenad i soluppgången, på en timma innan en god grötfrukost. Gröt är så himla gott sådana här kalla vinterdagar.

Framåt lunch var lillprinsessan trött igen så min plan var lite styrketräning i trädgården. Uppvärmning 2 km mycket lugn löp, med tanke på kylan. När det är under -20 grader blir det ingen löpning för mig. Men idag lätt tempo bara för att få upp värmen och så fick jag postat julkorten samtidigt. ;) Därefter trodde jag att lillprinsessan skulle sova gott men inte idag. Så fort vagnen stannade vaknade hon och -22 grader är inget väder för henne att vara ute i annat än nerbäddad i vagnen så medan hon var nöjd i vagnens varma sköna säck körde jag upphopp, armhävningar och stepup. Därefter körde jag tricepspress inomhus på bänk medan liten låg och skratta åt mig i sitt babygym. Avslutade passet med rygglyft med vikt, en magövning (kyparen) och höftlyft med knipövning. Ett pass på strax över 45 min.

Resten av denna vackra dag har ägnats åt pepparkakshus, middagslagning och allt som kommer med det och därefter nattning av barn. Så slutligen kommer den där lilla stunden, om lillbebis sover vilket hon brukar göra, då jag kan sätta mig ner med en kopp te och kvällsfika i femton minuter, umgås en stund med sambon, prata igenom dagen, landa, varva ner, innan ögonen kräver sömn.

Imorgon är en ny vacker dag med julgröt på jobbet, spinning på Storsjöbadet, lite julklappsinköp och kanske, men bara kanske, dagen då jag får dricka min kaffe latte i lugn och ro nerkurad i soffan med tända ljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar