söndag 9 december 2012

Med godiskungen in i andra advent

Nä, inte den godiskungen som kostade 2.90 kr/hg på ICA igår. Det kunde varit. Jag gillar godis. En påse full med choklad, sött och surt. En påse full av allt möjligt. Precis som livet. Precis som all de dagar som ligger bakom och de dagar som kommer. Livet är som att sticka ner handen i påsen utan att veta vad som skall komma upp. Mitt liv har bokstavligen innehållit sött denna vecka. Söta pepparkakor och saffransbullar men även så mycket annat. Veckorna rusar iväg likt en berg- och dalbanas framfart på Liseberg och visst är det fantastiskt. Det gäller att orka och hinna stanna upp. Känna efter och ta in. Förr kände jag att jag inte levde fullt ut om inte kalendern var fullbokad av saker som skulle göras. Idag känner jag att jag vill ha kalendern så tom som möjligt så att jag kan göra som jag vill, när jag vill, hur jag vill. Nä, visst fungerar det inte på det sättet till hundra procent. Jobb och annat kommer emellan men så finns det ju något som heter föräldraledigt. Som ett andningshål mitt i livet. Där dagarna faktiskt kan fyllas med det man själv vill. Där behöver inga måsten rymmas mer än att möta sina barns behov och visst är det fantastiskt.

Våra veckor fylls med allt det vi vill nu. Måndagens häng hemma med en hel hop nuvarande kollegor, tidigare studievänner och några av deras barn. Tisdagens långpromenad. Onsdagens bara vara dag. Torsdagens fika med en god vän. Fredagens julfest, lördagens julmarknad och söndagens pepparkaksbak och grötlunch med goda vänner. Mitt i allt detta har jag förmånen att hinna träna. Jag har ingen jag kan lämna bort mina barn till för det ändamålet men när lillbebis sover och storasyster är på dagis finns det tid. Därför har även den vecka som förflutit innehållit en massa aktiviter.  

Tisdagen innebar 90 min powerwalk med lite magstyrka, onsdag tabata- och backintervaller totalt 7 km löpning, fredag styrka på Golds med benböj och utfall på bosuboll, tricepsträning i dragmaskin, ryggträning och magträning. Fredagen innehöll även sh´bam 30 min innan Golds julfest. Lördag ett intervallbaserat cykelpass på Storsjöbadet som jag instruerade för ett gäng träningssugna damer. Vart var grabbarna? Härligt upplägg. Samma upplägg som förra gången, se här. Nöjda svettiga kunder, nöjd och svettig instruktör. Nästa gång får det bli återhämtning på Storsjöbadets spa istället för på Jamtli julmarknad.

Så det enda passet som faktiskt inte blev av denna vecka var löppass nr 2. Men....jag är så himla nöjd ändå. Träningsplaneringen är alltid lite väl optimisktisk utan att för den skull vara orealistisk. Kroppen har fått bekänna färg denna vecka och det mår den bra av. Jag mår så otroligt bra av träningen just nu. Hela jag har fått så mycket kraft och energi och det är jag värd. Jag är mycket värd det!

Så landar vi i söndagskvällen för att starta upp en ny vecka imorgon med allt som följer med den. Precis som förra veckan blir det en härligt stor godispåse där jag själv har valt vilka bitar som skall betalas för i kassan. Veckan fylls med nya träningupplevelser, julgröt och kakfrossa på jobbet, pulkabackssökning, adventsfika med vänner, en sväng till fjälls och mycket mycket annat. Låter som en riktigt god chokladbit eller hur? ;-)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar