onsdag 5 december 2012

Livets ljuvlighet mellan julmums och tabata

Livet är vackert just nu. Rofyllt på något sätt. På ett sätt som det inte varit på länge. Jag känner fortfarande en rädsla, en känsla långt ner i magen som är svår att ta på men det blir bättre och bättre. Semestern hjälpte till att bryta mönster och inbjöd med första advent i sitt antågande till något nytt. Så med julstjärnor i fönstren, skidor och löparskor i hallen och julgott i kylen tar vi oss an december. En månad som jag hoppas bjuder på mycket av det vi missat under de senaste månaderna. Närhet, trygghet, värme, ljus, rörelse och glädje. Julen är en högtid perfekt för detta. December är en månad som gjord för detta. Ja, det är väl hela året men jag tror ni förstår vad jag menar. December med sina tända värmeljus, doftande granar och röda varma färg är lite extra. Lite extra varm. Lite extra inbjudande.

Gran Canaria gav också en skjuts vad gäller glädjen till fysisk aktivitet. Har tappat bort den längs vägen men nu har den där sköna känslan återkommit i kroppen. Den där jag känner varje gång jag skall träna eller köra pass. Längtan efter att få ta ut mig fysiskt, testa min kropp, känna vad den går för. Förra veckan innehöll sådana motsatser vad rör träningen att det är helt fantastiskt att man kan uppleva det under en och samma vecka. En härlig mix av strandjogg och vinterpinade kinder. 2 st morgonjogg med barnvagn längs strandpromenaden. Måndag 6 km och onsdag 8 km. Zumba onsdag kväll och därefter 2 pass längdskidor. Lördag 5 km som avslutades med styrka för mage, rygg och bröst och söndag 9 km. Fin vecka! En fin skjuts mot mina prestationsmål jag satt upp under 2013 men också mot mina hälsomål. Vilka går hand i hand. Träningen och mina mål skall alltid kännas bra när jag tänker på dom. Annars är jag inte rätt ute, annars har jag fel fokus. Då är det dags för mig att tänka om.

Träningen under december då? Träningen som om några år skall göra mig redo att stå på startlinjen för en Ironman. Vad kommer december innehålla träningsmässigt?  Redan nu har den gett skidåkning och den här veckan startade med 90 min powerwalk med barnvagn och därefter bodypump 80´s maglåt x3. Drog också av utfallslåten men gav upp efter två omgångar. Sved som eld i benen av mjölksyra. Kanske inte helt otippat efter en lång barnvagnspromenad på oplogade vägar.Vidare, denna onsdag. Denna snötäckta mycket vackra dag med snöflingor som singlade ner under min träning med en vacker sovande prinsessa i sin vagn, genomförde jag ett otroligt härligt löppass. Uppvärmning 2 km, därefter tabataintervaller. Satsade på 10 stycken. Genomförde 12. Bara för att bevisa för mig själv att jag kunde. Tänkte mycket teknik, höll ett tempo strax under 4  min/km rakt igenom förutom den sista. Där tog syran över. Kapitulering. Sprang ytterligare ca 2 km med barnvagnen ovanför golfbanan och där var det definitivt inte plogat. Tungt, trögt, men värdefullt ur styrka och kondtitionssynpunkt. Teknikmässig katastrof. Därefter backintervaller 5 stycken med fokus på teknik. Slutligen 1 km nedvarvning. Ett pass på totalt 7 km som avslutades med BP 80´s maglåt x1 och stretch.

Så, december. december skall ta mig ett steg högre upp på konditionsstegen. Ett steg högre upp på styrkestegen. I december blir det skidåkning, löpning, spinning, styrka (mest hemma i trädgården) och inlärning av Bodypumpkoreografi. Allt i en enda står mix av underbar fysisk utmaning.

Avslutar den här fina onsdagen med en varm kopp te och några riskakor i soffan med min sambo nu när ett lugn har lagt sig i vårt hus då tjejerna somnat.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar